Dengannya Kita Mulia Di Sisi Allah

in


Firman Allah Ta’ala:
133. Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;

134. Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain. Dan (ingatlah), Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan;

135. Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka, dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).

136. Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.
(Ali ‘Imran: 133-136)



Bulan Ramadhan


Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, agar kamu beroleh taqwa.
(Al-Baqarah: 183)

Bulan Ramadhan sebagai satu proses, satu madrasah membentuk taqwa dalam diri umat Islam. Taqwa yang merupakan kesedaran tentang perintah dan larangan Allah, serta kemampuan untuk mengawal diri agar bergerak menuruti neraca Iman dan Islam.

Ramadhan bulan yang dipenuhi barakah. Bulan di mana amal kebaikan yang dilakukan, ganjaran pahalanya dilipatgandakan.

Ya Allah limpahkan rahmat dan redhaMu kepada kami, agar kami berjaya meraih taqwa kepadaMu.

Ya Allah kami memohon kepadaMu redhaMu dan syurga, dan kami berlindung kepadaMu daripada murkaMu dan neraka. Ya Allah masukkanlah kami ke dalam golongan yang diberi taufiq untuk mendapat Lailatul Qadr.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...