10 Tips Urus Wang

in






Mengurus kewangan memerlukan ketekunan dan disiplin yang tinggi. Namun sebelum kita memulakan pengurusan kewangan amat penting untuk kita mengetahui tentang beberapa tip penting yang sesuai untuk diaplikasikan dalam pengurusan kewangan kita. Disini ada beberapa tip yang baik untuk diamalkan dalam pengurusan kewangan.

MENERIMA GAJI SEPATUTNYA - Gaji mestilah setimpal dan sesuai dengan kepakaran yang kita ada. Terima gaji yang lebih rendah daripada sepatutnya amat memberi kesan dalam jangka panjang.

RANCANG DAN PATUHI BAJET - Berbelanja dan menyimpan pada masa sama merupakan sesuatu yang agak sukar untuk diaplikasikan. Jadi rancang perbelanjaan.

LUNASKAN HUTANG KAD KREDIT - Jangan tangguh membayar kad kredit

MENCARUM DALAM PELAN PERSARAAN - Kalau syarikat sediakan pelan persaraan, jangan lupa mencarum. Jika tiada, pertimbangkan pelan atau skim yang lain.

MENABUNG - Pastikan kita simpan sekurang-kurangnya 10% dari gaji sebelum selesai segala bil.

MELABUR – Pastikan anda membuat pelaburan, jika masih ada wang lebih selepas mencarum pelan persaraan dan menabung dalam akaun simpanan.

TINGKATKAN CARUMAN SKIM KEMUDAHAN UNTUK PEKERJA

SEMAK LIPUTAN INSURAN – Pastikan anda mempunyai insurans secukupnya tetapi pada masa yang sama tidak membebankan kedudukan kewangan.

KEMAS KINI WASIAT – Ramai di kalangan masyarakat kita pada hari ini belum sedar akan kepentingan wasiat.

SIMPAN REKOD KEWANGAN DENGAN BAIK - Agar senang buat semakan untuk dapat pengecualian cukai.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...